Wednesday, July 18, 2012

Karipap

Ni pun untuk stock freezer baru-baru ni. Jumpa resepi di internet, memang sedap Karipap masih rangup lagi walaupun dah sejuk. My favorite recipe so far.Will use this recipe in the future. Pastikan minyak jangan terlalu panas, nanti kulit karipap jadi berjerawat.. :-)

Original recipe from HERE. Terimakasih pada yang sudi berkongsi resepi.

KARIPAP RANGUP

Bahan-bahan:

(A)
1 kilo tepung gandum
100 gram tepung beras (anggaran dalam satu senduk penuh nasi)
100 gram tepung ubi (anggaran dalam satu senduk penuh nasi)
Serbuk lada putih/sulah
1 Sudu makan gula


(B)
4-5 Sudu makan marjerin atau butter juga boleh digunakan (dicairkan)
1/2 cawan minyak masak

Sedikit air suam dicampur dengan 1/2 tbsp garam untuk menguli - bancuh sikit dulu air. ditambah sikit-sikit untuk jadi doh. 
Cara-cara:


1. Campurkan kesemua bahan (A - kecuali garam) kedalam bekas adunan, digaul rata hingga sebati.

2. Masukkan bahan (B) dan digaul rata/sebati. Doh akan kelihatan sedikit berketul-ketul, ratakan adunan sehingga menjadi gentelan yang agak halus.
3. Untuk mengenalpasti adakah ianya sudah cukup sebati atau tidak, kepalkan sedikit adunan kedalam tangan dan boleh dilihat ianya akan berkepal dan agak padat (tidak senang terlerai)
4. Masukkan sedikit demi sedikit air suam yang bercampur garam tadi kedalam adunan. Uli sedikit demi sedikit sehingga menjadi doh lembut dan kenyal,  dan tidak melekit ditangan dan dinding bekas adunan. jika melekit, tambah sedikit tepung dan diluli sedikit.
5. Perapkan doh tadi dalam 1/2 jam. Simpan dalam bekas di tutup dengan kain atau penutup. setelah 1/2 jam keluarkan adunan dan diuli sedikit. Sedia untuk diguna.

~ Adunan ini boleh diguna berkali-kali. untuk menyimpannya, masukkan kedalam plastik dan letak ditempat beku (freezer) nyah beku secara semulajadi apabila hendak menggunakannya kembali. Tak habis, boleh freeze balik.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Let's hear...