Monday, February 13, 2012

Macarons Fever

This was one of our desserts last weekend. I have been blog hopping searching for recipes for this sweet delicacy and one finally catch my eyes.



  This time round, macaron ku agak penyek sikit dek terleka menggaul almonds to the batter, thus a runny macaron batter. Lain kali kena pastikan serbuk almond yang telah di mesin halus tidak berketul, nak cepat punya pasal....

But I am happy 'coz the little feets appears...Buat satu adun je, sekejapan dah licin kena wallup.

Original recipe compliments to RIMA, whose recipes are heavenly!! Thanks ye..

CHOCOLATE GANACHE MACARON

Ingredients:
for Swiss Meringue
80g egg white (at room temperature)
65g caster sugar


80g ground almond ~ i blended to a fine powdery texture
140g icing sugar ~ reduced to 130g
1/2tsp lemon juice
colouring powder ~ (i used strawberry and apple green)

Filling
for Chocolate Ganache:

 
100g dark chocolate 

50g whipping cream


Method for Swiss Meringue Macarons:
1. Line 3 to 4 baking trays with baking sheet/paper.
2. Use a round cookie cutter, trace with a pencil or pen to make a round imprint on the baking sheets.

3. Place it upside down on the tray to avoid contact with the batter but still visible.
4. Sift icing sugar and almond together and set aside.
5. Pour sugar and egg white into a heatproof pan and place it over a saucepan of simmering water.(like double boiling)
6. Stir constantly until sugar has dissolved and the mixture is warm to the touch (about 50 to 55C).
7. Pour the egg white and lemon juice into the mixing bowl with the whisk attachment and beat on medium-high speed until soft peaks.
8. Continue to beat until the egg white has cooled down and it look smooth and shiny. (medium peak but not dry)
9. Fold in the sifted mixture in 4 portions into the meringue. Do not over fold batter until it turn watery, batter should be slightly thicker than cake batter. Put in the coloured powder of your choice, mix well.
10.Spoon batter into a piping bag and pipe it within the round imprint on the baking sheets which was made earlier on.
11.Let the macarons to rest for 30mins before baking.
12.Preheat oven to 150C.
13.Bake a tray at a time for 20-25mins, depend on individual oven. (i baked mine for 12mins)
14.Remove macarons and cool on a wire rack. (if ur having difficulty removing shell, spray a little water (mist) under baking sheet.. let it sit for a few sec and peel it off)

Method for Chocolate Ganache:
1. Heat up the whipping cream.
2. Pour it into the dark chocolate and stir until it is melted and smooth.
3. Leave it aside to set. (Slightly thicken for easier piping.)


To assemble the macarons:
1.Pipe the chocolate ganache on the macaron.
2.Sandwich with another macaron together.
3.Keep in the fridge to let the filling firm.


Note:
-Pour egg white in a bowl, cover with cling wrap and poke a few holes on it. Let it stand at room temperature overnight.
-You can blend icing powder and ground almond together in a food processor to get a fine texture.
-Use only powder colouring as liquid colouring will result a soft shell and mushy macarons.
-Macarons using Swiss Meringue will be more crunch on the outside and chewy on the inside.

Sunday, February 5, 2012

Birthday cakes - Red Velvet Cake

Huzaifah is 7 today. Dah besar anak ibu yang kecik ni. All the kids are at home, sebab cuti maulidur rasul today and thaipusam on tuesday, dapat la mereka cuti 4 hari plus weekend. So, anak bujang yang kat rembau tu balik juga la for the holidays. Tuesday dah kena balik kolej balik. Lepas ni lambat lagi kot balik.

Anyways, I baked Red velvet cake today for Huzaifah birthday and dearest hubby belated which falls on the 2nd.. Red Velvet cake ni sebenarnya berasal dari Devil's Food Cake tetapi telah di tambah pewarna merah.




Whipped cream tu ada kureng sikit, silap beli rasanya. Sepatutnya guna double cream yang agak pekat. Rasanya ok, tapi tak sure akan buat lagi ke tak kek ni. The kids suka lagi japanese cheese cake or blueberry cheese cake.




Ok, here is the promised recipe. Original recipe compliments to JoyofBaking.

RED VELVET CAKE


Bahan-bahan:


Bahan A
2 1/2 cup (250 gm) tepung kek/ superfine flour
2 tbsp (15 gm) serbuk koko
1/2 tsp garam


Bahan B
1 cup (240 ml) buttermilk
2 tbsp pewarna merah
**Jika tiada buttermilk, boleh di campur 240 ml susu segar dengan 1 tsp cuka masak. Biarkan 10 min sebelum diguna


Bahan C
1 tsp cuka masak
1 tsp baking soda


1/2 cup (113 gm) butter
1 1/2 cup (300 gm) gula castor
2 biji telur A
1 tsp esen vanila


CREAM CHEESE FROSTING
227 gm philadelphia cream cheese ~ biar pada suhu bilik
227 mascarpone cheese ~ suhu bilik
1 tsp esen vanila
115 gm gula icing
360 ml heavy whipping cream (double cream) ~ 35-40% butterfat


CARA :
Untuk kek:


1. Panaskan oven pada suhu 350F atau 175C. Lenserkan 2 loyang bakar kek ukuran 9" dan alas dgn kertas minyak.
2. Pukul butter dengan mixer sehingga lembut (1-2min)
3. Masukkan gula kastor & pukul lagi hingga kembang dan gebu ( 2-3 min) pada kelajuan tinggi.
4. Masukkan telor satu persatu, di pukul sebentar selepas setiap biji.
5. Masukkan vanilla dan pukul sebati.
6. Masukkan Bahan A berselang seli dengan Bahan B kedalam adunan butter tadi. Mulakan dengan tepung dan akhiri dengan tepung berselang seli 3kali.
7. Campurkan cuka masakan dengan baking soda. Biarkan buih2 gas keluar sebentar, setelah tiada, masukkan segera dan gaul rata ke dalam adunan tadi.
8. Bahagi adunan kedalam 2 loyang & ratakan bahagian atas adunan.
Bakar selama 25~30 minit, atau sehingga masak.
9. Sejukkan sebelum di sapu topping. Setelah sejuk, balut dengan clingwarp dan simpan dalam peti sejuk sebentar sekurangnya 1 jam atau semalaman.


Cara untuk Cream cheese frosting
1. Pukul cream cheese & mascarpone sehingga sebati dan lembut.
2. Masukkan vanilla & gula icing, pukul rata.
3. Gunakan pemutar telor/whisk, masukkan whipping cream sedikit demi sedikit, dan pukul sehingga adunan pekat untuk disapu pada kek.
4. Tambah gula lagi icing/ whipping creamjika masih cair untuk dapatkan kepekatan yang diigini.
5. Sedia untuk di hias pada kek.


Topping ni memang sedap, tak rasa muak sangat cheese dengan adanya mascarpone.

Wednesday, February 1, 2012

Desserts and soups

This is a backdated entry for December.  It has been a while since I last made puding jagung, rasanya huzaifah masih baby lagi. Making the puding now when everyone are good eaters, the pudding habis kena 'wallap' within the same day...hish...hish...senang nak cuci bekas...Resepi asal dari blog Rin Chann, tapi saya kurangkan gula sikit kerana manisssss. Sedappp..


Puding Jagung

Bahan-bahan:

1 tin jagung cream style - tin besar (sukatan untuk semua)
6 tin santan cair
3/4 tin gula pasir
1 tin tepung custard - guna bird's  custard
secubit garam
daun pandan

Cara-cara:

1. Masukkan semua bahan kecuali daun pandan, dalam periuk dan masak atas api sederhana.
2. Kacau sehingga adunan menjadi pekat dan keluar buih-buih halus tanda mendidih. Kacau berterusan untuk elak adunan menjadi hangit di bawah periuk.
3. Bila adunan dah pekat dan berkilat, masukkan daun pandan, gaul lagi 5 minit dan padam api.
4. Tuang ke dalam bekas dan sejukkan dahulu sebelum di simpan dalam peti sejuk.

Ni pulak resepi homemade mushroom soup, dapat dari jiran kakak yang dah pun berpindah. Tq ya..
Makan dengan garlic bread panas, memang sedap, tak payah pergi pizza hut lagi...anak dara yang tak makan roti beli suka lah..home made roti je dia makan..

HOMEMADE MUSHROOM SOUP

Bahan-bahan:
 
1 kilo  kentang (6-7 biji)
1 tin cendawan butang ( separuh hiris kecil2 separuh lagi blend)....cendawan organic beli kat pasar lebih baik
3 biji bawang besar (belah 6)
6 ulas bawang putih (di ketuk)
1/2 tin susu cair ( ideal = 1 tin)
serbuk lada hitam ( 1 camca teh)
1/4 butter (jgn majerin, tak sedap)
air untuk merebus






Cara:
1. cairkan butter dan tumis bawang putih dan bawang besar hingga wangi dan layu
2. masukkan air hingga separuh periok dan masukkan kentang dan cendawan, rebus hingga empok
3. Tutup api
4. Keluarkan semua bahan rebusan( Jangan buang air rebusan).
5. Blend sama bahan rebusan
6. masukkan semula kedalam air rebusan dan mushroom yang di hiris
7. masukkan garam dan lada hitam
8.Didihkan dan masukkan susu cair



Selamat mencuba...

Saturday, January 28, 2012

Biskut almond cornflakes

Dari blog rin chann

BISKUT ALMOND CORNFLAKES

Bahan-bahan:
1 1/2 cups tepung naik sendiri
2 cups cornflakes, dikisar halus
1 1/2 cups serbuk badam
150gm mentega
100gm gula castor
1 biji telur
1/2 tsp esen vanilla
Coklat masakan secukupnya

Cara-cara:
1. Ayak tepung. Gaul rata dengan cornflake kisar dan badam halus.
2. Pukul mentega dan gula hingga kembang. Masukkan telur dan esen vanilla. Kacau sebati.
3. Kaupbalikkan tepung tadi dan uli hingga menjadi doh yang lembut.
4. Canai dan terap ikut acuan pilihan.
5. Lengser dulang pembakar dengan mentega. Susun biskut. Bakar pada suhu 170 darj cel selama 12min.
6. Sejukkan atas penderai. Lorekkan dengan coklat masakan.

Monday, December 5, 2011

Semperit

 
Resepi asal dari auntie sister in law. This auntie bisness kuih semperit dah lama.  Saya guna butter instead of marjerin, biskut akan rasa lebih sedap. Biskut ni alya's favorite.

Resepi Biskut Semperit

Bahan:
5 oz butter (142gm)
1 biji telur
1/2 tsp baking powder
3 oz gula halus (85gm)
2 oz tepung jagung (57gm)
3 oz tepung kastad (85gm)
6 oz tepung gandum (170gm)

Cara:

1. Pukul butter dengan gula hingga kembang.
2. Masukkan telur, pukul hingga rata.
3. Masukkan baking powder & tepung2 sedikit demi sedikit hingga rata.
4. Masukkan dalam acuan semperit, tekan keatas dulang pembakar.
5. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan dahulu, pada suhu 160C selama 14 minit. 

 

Friday, October 28, 2011

Belated posts


Dah lama tak update blog ni, almost a month since my last entry.
Ujian tuhan kembali menduga kami baru-baru ini. Chef of the house kena demam denggi pulak, admitted to the hospital for 4 days, dah lemah masa tu. Sebelum tu, 6 days demam tak kebah2, then whole body aches like crazy.....sakit ya amat, hanya tuhan je yang tau. Lost my appetite, then kena cirit-birit pulak. The kids yang kat rumah pulak, one by one demam. Keluar hospital, jaga the girls pulak yang demam. Alhamdulillah, I recovered fast. Untuk rawatan denggi di hospital, I was treated with painkillers and masuk drip. 2x sehari kena ambil darah, lebam2 tangan. Nasib baik platelet cepat naik, and no other blood problems. I was on homeopathy medicine once confirmed of dengue fever, dan dengan izinNYA, my platelet and wbc naik within 2 days. After 1 week discharged, baru kembali normal. BUT, kesannya, pada badan, takes weeks to get back my pre-dengue health condition.

Semoga kami diberi kekuatan untuk menghadapi segala dugaan yang datang, yang pasti, kami redha, dan yakin bahawa Tuhan merencanakan yang lebih baik bagi kami nanti. Amiin.


Mee ladna on daddy's request, after I recovered from the car accident.

Resepi nya almost the same dengan mee hailam, except, letak telur sebelum dipadam api, jadi isi telur tu nampak lembut macam makan shark fin's soup.

Monday, October 3, 2011

Oreo Cheese cake revisited

Semasa syawal yang dah pun berlalu, ada dua orang in the family sambut birthday. Since ibu kemalangan di bulan ramadhan, dan during syawal pun masih belum betul 100% recover, tak dapat nak buatkan birthday cake. Kuih raya pun tak done. Ni kira belated birthday cake for everyone la kan. Sekejapan dah licin.

Original recipe ni copy & paste dari SINI. Tq for sharing.


OREO CHEESECAKE
Resepi Asal: Jthorge
Sumber: Ummi @ Home Sweet Home


Bahan:-

  • 30 keping oreo cookies (buang cream tengahnya) - kisar halus
  • 1/4 cawan butter - cairkan.
Bahan Filling:-
  • 16 oz (2 cawan) (500 gm) cream cheese - lembutkan
  • 1/2 cawan gula halus
  • 1/2 sudu teh esen vanila
  • 1/2 cawan sour cream
  • 2 biji telor - buang tali pusatnya
  • 1 cawan oreo yang dicincang halus
Cara Menyediakan:-
Base :- gaulkan oreo kisar dengan butter cair rata-rata. Tekan dalam loyang yang telah digris dan dialas. Pre-heat oven pada suhu 180 Celcius.
Filling:-
  1. Pukul cream cheese, gula dan esen vanila dengan kelajuan sederhana hingga benar-benar sebati.
  2. Masukkan sour cream dan pukul sebati.
  3. Masukkan telor satu persatu dan pukul sebati.
  4. Kemudian masukkan oreo yang telah dicincang halus tadi, kaup balikkan hingga rata.
  5. Bakar secara "steam bake" (letak loyang adunan dalam loyang lain yang berisi air) pada selama 45 minit/hingga bahagian tengah benar2 masak. ( setelah setengah jam waktu membakar, tutup permukaan kek dengan aluminium foil untuk mengelakkan permukaan terlebih kuning )
  6. Sejukkan sekurang-kurangnya selama 4 jam/bermalam. Hiaskan dengan jem kegemaran atau buah2an seperti peach/strawberi.
 Ini pulak special request by dearest hubby. Nak nasi impit, kuah kacang & rendang daging.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Let's hear...